Kuopion palloseura

Aetoo savolaesta
jalakapalloo vuuesta 1923

Vuosiraportti miesten ja naisten joukkueiden näkyvyydestä kaudella 2019

22.11.2019

Kuopion Palloseuran some-yhteisöt vahvassa kasvussa

Sponsoroinnin suunnitteluun ja mittaamiseen erikoistunut tutkimusyritys Sponsor Insight on tehnyt tutkimuksen Veikkausliigan sekä Naisten Liigan seurojen sosiaalisten medioiden käytöstä kaudella 2019.

Kuopion Palloseuran miesten joukkueen näkyvyys vuonna 2019 nousi reippaasti edellisvuoteen verrattuna Suomen mestaruuden myötä ja some-yhteisöjen kasvu oli suurinta koko Veikkausliigassa. Viime vuoteen verrattuna miesten some-yhteisöjen koko (Facebook, Twitter, Instagram) nousi noin 5000 seuraajalla. Kokonaisseuraajamäärä on nyt 35 143 seuraajaa, kun viime kauden päätteesi se oli 30 411 seuraajaa.





Mestaruus kiihdytti suosiota Kuopiossa ja koko Suomessa
 
Kuopion Palloseuran saavuttama Suomen mestaruus oli iso juttu niin paikallisesti kuin maanlaajuisesti ja siitä uutisoitiin laajasti eri medioissa. Tämä heijastui myös sosiaaliseen mediaan, jossa KuPS oli kaudella 2019 eniten kasvanut some-yhteisö. Mestaruuden tuomaa huomiota pystyttiin hyödyntämään erinomaisesti ja lokakuun aikana julkaisut tavoittivat satoja tuhansia ihmisiä. Kuopion torilla järjestetty torijuhla lähetettiin suorana lähetyksenä Yle Areenasta ja lähetys on kerännyt jo yli 38 000 näyttökertaa. Kuopion Palloseura oli myös kauden 2019 katsotuin joukkue Ruutu+ -palvelussa.




Kuopion Palloseuralla suurin some-yhteisö Naisten Liigassa

Myös Kuopion Palloseuran naisten joukkueen sosiaalisen median kasvu on ollut suurta. Vuoden 2019 marraskuun loppuun mennessä naisten joukkue on Naisten liigan seuratuin joukkue kaikki some-yhteisöt yhteenlaskettuna. Kokonaismäärä nousi 5665 seuraajaan, kun viime vuonna tähän aikaan se oli 4267 seuraajaa. Pallokissojen joukkue siirtyi vuonna 2018 syksyllä Kuopion Palloseura Oy:n alaisuuteen ja tällä oli iso vaikutus naisten joukkueen näkyvyyteen Kuopion Palloseuran tunnettavuuden vuoksi. Suurin kasvu tapahtui Instagramin puolella, jossa seuraajamäärä tuplaantui 946 seuraajasta 1834 seuraajaan fuusion myötä.





Kovat hankinnat sekä paikka Naisten Liigassa lisäsivät näkyvyyttä


Vuoden 2019 alussa naisten joukkue sai lisää näkyvyyttä ja seuraajia johtuen noususta Naisten Liigaan. Joukkueen oli tarkoitus pelata kausi 2019 Naisten Ykköstä Pallokissojen edelliskaudella pudottua sarjaporrasta alemmas, mutta KuPS sai lopulta pääsarjapaikan täydennysmenetelmän vuoksi. Tämä vaikutti suoraan somekanavien kasvuun ja lisäsi joukkueen kiinnostavuutta entisestään. Toinen iso tekijä oli ulkomaalaisvahvistusten saapuminen joukkueeseen ja heidän huomioarvonsa on pystytty käyttämään hyvin hyödyksi. Kokonaisuudessaan Kuopion Palloseuran naisten joukkueella oli hyvä vuosi niin kentällä kuin myös sosiaalisessa mediassa.


(Oheisessa kuvassa näkyy naisten joukkueiden seuraajamäärät elokuun loppuun mennessä, kaikilla kolmella suurimmalla somealustalla.)